Przejdź do głównej zawartości

Refleksja moderatora

W dniu 09.11.2017 r. minął rok od rozpoczęcia współpracy wołowskiej biblioteki z Ośrodkiem Pielęgnacyjno-Rehabilitacyjnym „Dębowy Park” w Wołowie. Jest, to odpowiedni moment na krótką refleksję na temat prowadzenia spotkań Dyskusyjnego Klubu Ksiązki (DKK) w tak niezwykłym miejscu, jakim jest ośrodek pielęgnacyjno-rehabilitacyjny. 
Nie ukrywam, że pierwsze wizyty w Dębowym Parku były dla mnie stresujące, gdyż jako młody człowiek przekroczyłam próg, za którym prym wiodą starość i choroby. Choć początkowo przerażała mnie sytuacja, w jakiej znalazłam się, to jednak postanowiłam, że skoro podjęłam się tego zadania, to muszę znaleźć w sobie siłę, by je zrealizować. W dniu dzisiejszym (po roku spotkań) mogę powiedzieć, że nie żałuję.

Przekraczając próg Dębowego Parku, nie czuję się jak intruz, a na moje rozmówczynie nie patrzę poprzez pryzmat ich wieku i chorób, lecz dostrzegam w nich dobre babcie, które opowiadają różne historie, lecz nie są to bajki, a wręcz przeciwnie - są to dzieje ich życia.

Opowiadają o swoim dzieciństwie, młodości, które dane im było przeżyć w ciężkich latach wojny, dlatego uważam, że korzyści płynące ze współpracy biblioteki i ośrodka pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego nie mają wymiaru materialnego, lecz o wiele ważniejszy – emocjonalny. 

Spotkania DKK są pewnego rodzaju biblioterapią, ponieważ dyskusja o książce jest punktem wyjścia do rozpoczęcia rozmowy na temat własnego życia. Mogę powiedzieć, że jest to pewnego rodzaju misja biblioteki, dlatego warto doceniać te „nikomu niepotrzebne” biblioteki, bo w rzeczywistości są one potrzebne nam wszystkim, tylko nie wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę, a im szybciej obudzimy w sobie miłość do książek, tym lepiej dla nas, ponieważ "[…] niewiele rzeczy ma na człowieka tak wielki wpływ jak pierwsza książka, która od razu trafia do jego serca. A czytać to bardziej żyć, to żyć intensywniej" .(cytat: „Cień wiatru” C. R. Zafon).

moderator Katarzyna Dąbrowska

DKK Wołów